Toimintasuunnitelma

POHJOIS-KARJALAN SENIORIT RY

TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2024

1. YLEISTÄ

Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on tukea jäsentensä sosiaalisia suhteita, henkistä vireyttä ja omatoimisuuttaa sekä seurata vanhuspalvelulain muutoksia ja toteutumista. Senioritoiminnan valtakunnallisena perustana on Senioriliiton vuosiksi 2024 - 2026 vahvistama teema Elämäniloa ja voimaa.

Yhdistys on perustettu vuonna 1973, joten vuosi 2024 on 51. täysi toimintavuosi. Nimi Pohjois-Karjalan seniorit ry on otettu käyttöön vuoden 2021 alussa, kun useammasta yhdistyksestä muodostui yksi koko Pohjois-Karjalan alueen kattava maakunnallinen senioriyhdistys.

2. JÄSENTILAISUUDET

Yhdistys järjestää luentotyyppisiä torstaitilaisuuksia Joensuussa kerhotalo Ruplalla. Luentojen aiheiksi valitaan ikäihmisiä kiinnostavia aiheita jäsenten toiveiden perusteella. Vuoden 2024 alkupuolelle on suunniteltu mm hyvinvointialueen toimintaa koskeva esitys sekä viranomaisen esitys ikäihmisten huijausten estämiskeinoista. Myös maahanmuuttajataustaisia asukkaita aiotaan kutsua kertomaan oman maansa oloista ja kulttuurista sekä ajatuksia uudessa kotimaassa.

Yhdistyksen perustoimintaa ovat monenlaiset liikunta- ja kuntosalikerhot, keskustelukerhot ajankohtaisista aiheista ja kirjallisuuskerho. Joensuun alueella jäsenet voivat osallistua myös muiden EETU-eläkeläisjärjestöjen kerhoihin ja tilaisuuksiin yhden yhdistyksen jäsenmaksulla.

Parin viime vuoden aikana on kokoonnuttu yhteiselle lounaalle joka toinen viikko ja tätä toimintaa jatketaan.

Yhdistys tekee retkiä ja matkoja lähialueille  jäsenten toiveiden mukaisesti.  Toiveiden kartoittamiseksi kokoontuu kaikille avoin matkailukerho muutaman kerran vuodessa ja toiveita voi esittää hallituksen jäsenille kaikissa kohtaamisissa.

Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään alkuvuodesta kesäkuun 15:nteen mennessä.

Toiminnasta kootaan syyskaudelle ja kevätkaudelle oma tapahtumakalenteri, jossa ilmoitetaan tarkemmin kerhojen ja muiden tapahtumien ajankohdat ja ohjaajat. Kalenteria jaetaan torstaitilaisuuksissa ja niiden sisältö on nähtävissä myös yhdistyksen nettisivulla.

Hallitus toivoo, että jäsenet kertoisivat aktiivisesti toimintaa koskevista toiveistaan, jotta retkien,  tapahtumien ja kerhojen aiheet vastaisivat jäsenten tarpeita ja mieltymyksiä mahdollisimman kattavasti. Jäsenten toivotaan myös osallistuvan tapahtumien toteuttamiseen, talkootyöhön sekä hallitusvastuuseen mahdollisuuksiensa mukaan.

3. JÄSENTEN MUISTAMINEN

Toimintakauden päätteeksi järjestetään joulu- ja kevätjuhlat, joiden tarjoilukustannuksista osan maksaa yhdistys. Yhdistyksen vastuuhenkilöille ja kerhojen ohjaajille voidaan järjestää myös erillinen tilaisuus kiitoksena kuluneen kauden toiminnasta.

Yhdistys onnittelee jäseniään onnittelukortilla viiden vuoden välein 65 ikävuodesta alkaen ja joka vuosi 90 ikävuodesta alkaen. Ansiomerkkejä haetaan yhdistyksen toimintaan aktiivisesti osallistuneille jäsenille.

4. JÄSENHANKINTA

Uusia jäseniä saadaan parhaiten hekilökohtaisten kontaktien avulla, Jäsenistön toivotaan osallistuvan aktiivisesti jäsenhankintaan kertomalla yhdistyksen toiminnasta lähipiirissään. Tavoitteena on myös osallistua erilaisiin tapahtumiin ja messuille, joissa kerrotaan yhdistyksen toiminnasta.

5. TALOUS

Yhdistyksen tulot koostuvat pääsääntöisesti jäsenmaksuosuudesta, saaduista avustuksista ja mm. tanssien tuotoista. Jäsenmaksu on 25 euroa vuodessa ja tästä jää yhdistyksen käyttöön 10 euroa. Joensuun kaupungilta anotaan järjestötukea, joka viime aikoina on ollut 900 euroa vuodessa.

6. YHTEISTYÖ MUIHIN TAHOIHIN

Oman maakunnan alueella tehdään yhteistyötä mm. muiden EETU-eläkeläisjärjestöjen kanssa ja kuntien ja maakuntaliiton kanssa. Eläkeläisjärjestöjen yhteistyöryhmä koordinoi kerhotalon käyttöä ja kunnossapitoa. Järjestöjen jäsenet voivat osallistua Joensuun alueella kaikkien EETU-eläkeläisjärjestöjen kerhojen toimintaan yhden yhdistyksen jäsenmaksulla. Yhdistyksellä on edustajia kuntien vanhusneuvostoissa ja maakuntaliiton eläkeläistyöryhmässä ja muissakin yhdistyksissä.

Yhdistyksen edustajat osallistuvat Savo-Karjalan senioripiirin hallituksen kokouksiin ja vuosikokouksiin sekä piirin ja liiton järjestämiin yhteisiin koulutuksiin ja tapahtumiin.

7. TIEDOTTAMINEN

Yhdistys tiedottaa toiminnastaan ja tapahtumistaan toimintakausittain laadittavan tapahtumakalenterin, sähköpostin ja nettisivujen välityksellä. Sähköisen tiedottamisen tehostamiseksi toivotaan, että mahdollisimman moni jäsenistä ottaisi käyttöönsä sähköpostin.  Yhdistyksen nettisivut löytyvät osoitteesta https:// pohjois-karjala.senioriyhdistys.fi. Torstaitilaisuuksista ja vuosikokouksesta tiedotetaan myös paikallisissa lehdissä.

Yhdistyksen toimintaan liittyviä artikkeleita lähetetään silloin tällöin senioriliiton toimittamaan Patina-lehteen.

HALLITUS