Retket ja matkat

Ystävänpäivän yllätysretki

Ystävänpäivänä 14.2. lähdemme perinteiselle yllätysretkelle jonnekin päin maakuntaa. Retken kohde selviää matkan aikana. Yhteyshenkilö: matkavastaava Taito Mastola: taito.mastola@gmail.com⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ , 050 304 5229

Teatteriretki Kuopioon la 13.4.

Järjestämme lauantaina 13.4. retken Kuopion kaupunginteatteriin katsomaan Antti Heikkisen näytelmää Maalari - Juho Rissanen.  Lisätietoja myöhemmin. Yhteyshenkilö: matkavastaava Taito Mastola: taito.mastola@gmail.com⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠  , 050 304 5229

Menneistä retkistä ja matkoista:

Liikuntapäivä Kuhasalossa 28.9.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö juhli elokuun lopulla 75-vuotissyntymäpäiviään kävelemällä ja haastoi kaikki suomalaiset liikkumaan. Kansallisen senioriliiton uusi puheenjohtaja Kari Kantalainen jatkoi presidentin haastetta kaikkien seniorien suuntaan. Vastasimme heidän haasteisiinsa ja läksimme retkelle Joensuun Kuhasaloon torstaina 28.9. #liikkumishaaste

Kuhasalon hienolla retkeilyreitillä reippailemisen jälkeen  nautittiin yhdistyksen tarjoamat grillimakkarat ja kahvit elttupullan kanssa Kalmonkatiska -kodalla. Sää suosi retkeilijöitä aivan upeasti.

Kalmonkatiskassa oli mukava nauttia retkieväitä.
Syysruskainen päivä helli retkeilijöitä Kuhasalossa

Ystävänpäiväretki Vuonislahteen

Ystävänpäiväretken yllätyskohteeksi tiistaina 14.2. paljastui Lieksan Vuonislahdessa sijaitseva Kestikievari Herranniemi. Ohjelmassa oli lounas perinteisessä hirsituvassa, musiikkia ja ympäristöön tutustumista.

Vuonislahti osoittatui hyvinkin ajankohtaiseksi kohteeksi, sillä tämä virkeä kylä on kirjailija Heikki Turusen 50 vuotta sitten ilmestyneen esikoisteoksen, Simpauttajan, kotipaikka. Myös Lieksan kaupunki juhlii tänä vuonna 50-vuotista ikäänsä.

Kaiken kukkuraksi Vuonislahden ja Koli välinen jäätie oli avattu tälle talvelle edellisenä päivänä. Kävimme ihailemassa tuota vaikuttavan näköistä seitsemän kilometrin pituista Suomen sisävesien pisintä kulkuväylää Vuonislahden rannalta.

Herranniemen rannassa.
Herranniemen pirttiä lämmittää iso uuni.
Pirtin ikoninurkkaus
Aurinko helli retkelle osallistujia.
Kolin jäätiellä oli vilkasta liikennettä.
Herranniemen nykyinen päärakennus.
Kolin rinteet siintävät vastarannalla.

Nostalgiaretkellä Ilomantsissa 17.6.2022

Kävimme nostalgia- ja elämysretkellä Ilomantsissa 17.6.2022. Tutustuimme Nukke- ja nalletaloon ja nautimme kahvit Lähimmäispalvelukeskus Iljalassa. Jatkoimme nostalgisissa tunnelmissa tutustuen Piirolan Pihan Mummon ja Ukin aittoihin sekä käsityönäyttelyyn. Hurautimme hissillä - osa kiipesi 188 askelmaa -  PeltoHermannin Viinitorniin, missä ihastelimme huikeita näköaloja yli karjalaisten vaarojen ja nautimme aperitiivit. Ehdimme käväistä myös viinitilan myymälässä kotiinviemisiä ostamassa. Ravintola Parppeinpirtin nykykarjalainen pitopöytä kruunasi maukkaudellaan antoisan päivän.

Piirolan pihan Äitien tekemää -näyttelystä
Nukke- ja nalletalon aarteita
Hermannin Viinitornissa.
Viinitornissa aperitiiveilla.
Taito Mastola ja Antti Multala tutustumassa Piirolan pihan puodin tarjontaan.

Pärnällä ulkoiltiin 6.5.2021

Liperin kerho kutsui kaikki Pohjois-Karjalan seniorit ulkoilemaan Pärnävaaralle vapun jälkeisellä viikolla.Toistakymmentä reipasta jäsentä uhmasi koleaa säätä ja reippaili puheenjohtaja Antti Multalan asiantuntevassa opastuksessa pitkin vaativia Pärnän maastoja.

Reitin varrella nähtiin kangasmaastoa, komeita maisemia ja jyrkkiä rinteitä, joissa mm. Kaisa Mäkäräinen on talvisin kilpaladuilla hiihtoa harjoitellut. Lopuksi Antti esitteli ampumaradan ja -taulujen toimintaa.

Kodassa oli hyvä lämmitellä tulen ääressä.
Antti Multala esitteli ampumatauluja.
Pärnävaaran kävelyreittiä kartalta tutkailemassa.