Muita tapahtumia

Lounastapaamiset

Kevään 2024 ensimmäinen lounastapaaminen on keskiviikkona 10.1. klo 13 tutussa paikassa eli ravintola Usvassa Kauppakatu 44. Sen jälkeen tapaamme kunkin kuukauden toisena ja neljäntenä keskiviikkona.

Tule nauttimaan maukkaasta lounaasta ja tapaamaan tuttuja!

Menneistä tapahtumista:

Yhdistyksen 50-vuotista taivalta juhlittiin

Pohjois-Karjalan seniorit ry juhli 50-vuotista taivaltaan tiistaina 23.5. klo 13 Joensuun ev. lut. seurakuntakeskuksen isossa salissa. Paikalla oli reilut 60 yhdistyksen jäsentä sekä kutsuvieraita ja esiintyjiä.

Juhlapuheen piti professori, emerita Sirkka-Liisa Kivelä. Hän esitti syvän huolensa vanhusten hoivan keskimäärin surkeasta tilanteesta ja kehotti senioreita puolustamaan omaa ikäpolveamme.

- Meidän on ryhdyttävä aktiivisempaan toimintaan sosiaali- ja terveyspalvelujen parantamiseksi. Me pystymme aikaansamaan parannuksia järjestöjemme kautta!, hän totesi.

Vakavan aiheen lisäksi juhlayleisö pääsi nauttimaan iloisista tunnelmista taitaja Elsi Komun esittämien  valloittavien runojen myötä. Yhdistyksen pitkäaikainen jäsen Ritva Mikkola kertoi, kuinka tärkeitä ja piristäviä yhteistilaisuudet toisten senioreiden kanssa ovat hänelle vuosien mittaan olleet. Konservatorion 10-vuotiaat opiskelijat Helen ja Lilian Staas toivat huiluin ja viuluin nuoruuden tuulahduksen ohjelmaan.

Puheenjohtaja Antti Multala kertasi alkusanoissaan yhdistyksen historiasta, kuinka Joensuun kansalliset seniorit perustettiin 1973, ja kuinka nimi muuttui Pohjois-Karjalan senioreiksi 2021, kun Kiteen, Lieksan ja Liperin yhdistykset liitettiin mukaan.

Emeritaprofessori Sirkka-Liisa Kivelä vaati järjestöjä puolustamaan ikääntyvien ihmisten hoivan parantamista.
Ritva Mikkola ja puheenjohtaja Antti Multala.
Liperin kerhon vetäjä Pekka Tuhkanen puolisonsa kanssa.
Kirsti Turtiainen luovutti kokoamansa leikekirjan yhdistyksen käyttöön.
Elso Komu valloitti yleisön runoillaan.
Helen ja Lilian Staas.
Juhlayleiöä.
Varapuheenjohtaja Matti Hokkanen
Raimo Hätinen Kuopiosta toi Savo-Karjalan Kansallisen senioripiirin onnittelut.
Pertti Vainionpää juonsi tilaisuuden.

Ulkoiluiltapäivä Kuhasalossa

Iloinen kahdeksanhenkinen senioriporukka tutustui 28.10. uudistettuun Kuhasalon ulkoilu- ja virkistysyalueeseen Joensuussa. Pyhäselän rantamaisemassa, Kukkosensaarenakin tunnetussa Kuhasalossa on aikoinaan sijainnut luostari, josta kertoo paikalle pystytetty muistomerkki sekä kalliossa näkyvä muinoin hakattu merkki.

Kalmon Katiskassa nautittiin retkieväistä ja paistettiin  makkaraa ja sittenpä jaksettiin reippailla 3,5 kilometrin helppo, tasainen kävelyreitti.

Rouvalan päärakennus. (Kuva Meeri Kauppinen)
Juhlalounas nautittiin Rouvalan suuressa tuvassa. (Kuva Meeri Kauppinen)
Juhlapaikan emäntä Salme Riikonen juttusilla joensuulaisten vieraiden Pertti Vainionpään ja Esko Heikkisen kanssa, jotka kylläkin ovat syntyisin ihan lähimaastoista.
Pirkko Kalkas ja Sirkka Ahtola juttusilla hienossa Rouvalan salissa.
Raimo Ahtolalla ja Kalevi Kalkkaalla oli yhteisiä mielenkiinnonkohteita.
Kaija Männistöllä ja Reijo Kortelaisella riitti juteltavaa.

Tanssit kerhotalolla